Nederlanders zijn gek op fietsen, onze bewoners vormen hierop geen uitzondering. Onze locaties tellen daarom veel fietsen. Naast alle mooie en werkende fietsen, staan er ook veel verlaten (wees)fietsen in de fietsenrekken. Hierdoor is er soms niet genoeg ruimte in de fietsenrekken en staan fietsen fout of gevaarlijk geparkeerd. Om dit tegen te gaan ontwikkelde Wahiba, medewerker Juridische zaken, een weesfietsenbeleid.
Wahiba: “Ik heb een tijdje op het kantoor van Amsterdamse locatie TWA gewerkt. Bij TWA waren de beheerders al bezig met het handhaven van een weesfietsenbeleid. Ik wilde dit beleid efficiënter maken. Toen dacht ik aan de andere Socius locaties en hoe het beleid daar geïmplementeerd kon worden. Niet veel later kreeg ik van locatiemanager Maud bericht over veel overlast van weesfietsen bij andere locaties. Na dit bericht ben ik aan de slag gegaan en besloot ik zelf dit vraagstuk op te pakken en een beleid te schrijven.” Wahiba begon zich meer in te lezen in het schrijven van een beleid rondom weesfietsen. Tijdens deze zoektocht naar informatie kwam zij erachter dat het belangrijk is om verschillende fietsen en oorzaken goed van elkaar te onderscheiden. Zo zijn er niet alleen weesfietsen, er wordt ook een onderscheid gemaakt in gevaarlijk of fout geparkeerde fietsen.
Wahiba: “Weesfietsen zorgen voor veel overlast doordat er te weinig plek in de fietsenstalling overblijft. Daarnaast kan het fout parkeren van een fiets ook erg gevaarlijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan een versperde toegangsweg door een foutief geparkeerde fiets. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld hulpdiensten moeilijk het terrein op. Dit kan levensgevaarlijke situaties opleveren.”
De collega’s van Wahiba zijn erg enthousiast over haar initiatief. Zo is de directeur van Socius, Bert, erg te spreken over dit initiatief: “Met plezier heb ik kennis genomen van het initiatief rondom het fietslabelbeleid van Wahiba. Het achterlaten van fietsen draagt niet bij aan de veiligheid én leefbaarheid van onze gemeenschappen. Met behulp van de gereedschappen die Wahiba heeft aangegeven gaan we dit probleem verminderen”
Naast dat er door dit beleid meer parkeerplekken worden gecreëerd, helpt het ook om een transparant beleid te creëren. Hoofd Wonen, Valentijn: “Door bij elke locatie hetzelfde beleid toe te passen creëren wij als organisatie transparantie richting onze bewoners. Door het weesfietsenbeleid van Wahiba kan nu op elke locatie op dezelfde manier gehandhaafd worden. Dit maakt ook de werkprocessen van onder andere onze beheerders op locatie makkelijker.”
Op het label dat aan de fiets gehangen wordt kan de beheerder makkelijk invullen waarom de fiets een label heeft gekregen en wanneer hij verwijderd wordt. Mocht de eigenaar van de fiets niet binnen de aangegeven termijn de fiets verwijderen, zullen er vanuit Socius maatregelen worden getroffen.
Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan het beleid voordat het ingezet kan worden op alle locaties. Bewoners worden snel verder geïnformeerd.
Foto: Medewerker Juridische zaken, Wahiba