VEELGESTELDE VRAGEN

Hier lees je veelgestelde vragen van bewoners & woningzoekenden.

INFORMATIE VOOR BEWONERS OMTRENT HET CORONAVIRUS

Kijk op de website van het RIVM voor actuele informatie. Hier vind je veelgestelde vragen.

Je kunt ook de GGD contacten. Zoek hier de GGD in jouw regio.

Dit is de website van de Rijksoverheid over het coronavirus.

    1. Was je handen goed met water en zeep. Het lijkt misschien vanzelfsprekend, maar zie hier een voorbeeld van hoe je goed je handen wast.
    2. Nies altijd in je elleboog of in een papieren zakdoekje. Let erop dat je het zakdoekje meteen weggooit.
    3. Schud geen handen.
    4. Raak je gezicht zo min mogelijk aan.
    5. Zorg voor voldoende frisse lucht.
    6. Neem de tips van de Rijksoverheid goed door.
    7. Ben je ziek of heb je (milde) verkoudheidsklachten? Blijf dan thuis, laat je testen en informeer je huisgenoten. Kijk op de website van het RIVM voor het actuele nieuws en wat je precies dient te doen!

Let op elkaar en op je buren. Blijf thuis en vermijd alle sociale contacten indien je merkt dat je klachten hebt.

Als je contact hebt gehad met je huisarts en/of de GGD en er is sprake van een (verdenking van) coronabesmetting, volg dan de instructies die je hebt gekregen en informeer anderen daarover. De GGD mag, vanwege de privacywetgeving, geen informatie doorgeven aan Socius of aan huisgenoten. Het kan echter wel heel nuttig zijn dat je huisgenoten en pandbeheerder op de hoogte zijn van je situatie. Je bent natuurlijk niet verplicht dit te delen, maar het is wel verstandig.

Bij Socius kennen we verschillende vormen van ‘bijeenkomsten’:

  • Feesten
    Alle feestaanvragen voor de gemeenschappelijke ruimtes zijn weer toegestaan. Vraag jouw feest aan in Connect. Dien deze aanvraag in bij het kopje ‘Tickets’ > ‘New tickets’ > ‘Feestaanvraag’.
  • Inloopspreekuren
    De inloopspreekuren vinden op sommige locaties weer plaats. Wil je een beheerder spreken? Neem dan contact op via de mail met de pandbeheerder van jouw locatie en maak een afspraak. Hier vind je de contactgegevens.
  • Opleveringen
    De opleveringen vinden met de vertrekkende huurder plaats. Na een huuropzegging ontvangt de vertrekkende huurder instructies en uitleg over hoe de oplevering voortgezet wordt.
  • Gang vergaderingen
    Gang vergaderingen kunnen weer plaatsvinden op locatie.

Houd je wel altijd aan de adviezen van de Rijksoverheid. Let op jezelf en let op je buur.

WOONRUIMTE VINDEN

Je kunt hier een overzicht vinden van al onze locaties. Per locatie staat op de pagina beschreven hoe de aanmeldprocedure in elkaar steekt.

Afhankelijk van welke locatie je interesse heeft, kun je reageren via WoningNet of via ons eigen Socius Connect. Via onze aanmeldpagina kun je je gratis inschrijven in Connect en je aanmelden voor de stedennieuwsbrieven.

Als je nog vragen hebt, kun je altijd mailen naar de locatie! Alle contactgegevens vind je op deze pagina.

Socius is een jongerenhuisvester, onze locaties zijn in principe allemaal gericht op jongeren. Aan sommige locaties is geen leeftijdseis verbonden. Je kunt hier een overzicht vinden van al onze locaties. Per locatie staat op de pagina’s beschreven hoe de aanmeldprocedure in elkaar steekt én of er een leeftijdsgrens is. Het is aan te raden goed te kijken naar het karakter van de locatie en je goed te bedenken of het bij jou past.

Net als bij sociale huurwoningen – zoals bij woningcorporaties – werkt Socius met inkomensgrenzen. Bij de zelfstandige woningen is er een inkomensgrens en werken we volgens passend toewijzen.

Ben je onder de 23 jaar? Let dan extra goed op of je in aanmerking komt voor huurtoeslag. Het maximale huurbedrag waarvoor je huurtoeslag kunt aanvragen ligt namelijk lager voor personen onder de 23.

Om bij Socius te wonen hoef je in de meeste gevallen niet ingeschreven te staan als student.

Er zijn twee uitzonderingen. De locatie TWA werkt met campuscontracten, hiervoor is dus wél een inschrijving als student nodig. Dit kan zowel een hbo als wo-inschrijving zijn. Wageningen University & Research is de eigenaar van het pand van de locatie Nano. Daarom is het een eis dat je studeert aan de WUR op het moment dat je je huurcontract voor Nano tekent.

Meer informatie kun je op de TWA-pagina en/of Nano-pagina vinden.

Aanmeldingen van statushouders voor Sociuslocaties komen bij ons terecht via de gemeentes.

Naast deze route is er geen voorrangsregeling. Je kunt je natuurlijk wel de reguliere aanmeldprocedure volgen, die staat per locatie op de pagina’s beschreven bij ‘Aanmeldprocedure’.

Socius is geen zorgverlener. Daarom werken we samen met extern partij. Voor de locaties waar kwetsbare jongeren wonen is dit Youké.

Geen van onze locaties is geschikt voor het wonen met een kind. Vanwege de tijdelijke aard van onze locaties sluit ons huuraanbod niet aan op de vraag van (kleine) gezinnen.

Samenwonen is in sommige gevallen toegestaan. In alle gevallen geldt: je hebt toestemming van Socius nodig.
Jouw situatie:
  • Woon je in een kamer, dan kijken wij naar de grootte van de kamer, de grootte van je woongroep en de belasting op de gemeenschappelijke ruimtes.
  • Woon je in een zelfstandige woning, dan kun je alleen samenwonen in een studio of appartement groter dan 30 m2. Let hierbij wel op dat er inkomenseisen gelden en dat je in de meeste gevallen ingeschreven moet staan bij WoningNet.

Meer informatie kan je bij het beheerteam van de locatie opvragen. De contactgegevens vind je hier.

Onze wachtlijsten worden opgeschoond door accounts van niet actieve gebruikers te verwijderen. Zo komen er geregeld plaatsen vrij en houden we de wachtlijsten alleen voor woningzoekenden.

In deze situatie kan je het beste contact opnemen met de betreffende locatie van de oude hospiteeravond. Zij moeten je account ontkoppelen, zodat je weer vrij bent om je aan te melden voor de volgende.

Als het aanbod in Connect niet meer zichtbaar is, wil dat betekenen dat de hospiteeravond al vol zit. Zoals we in de begeleidende mail aangeven, gaat de aanmelding op snelheid en vol = vol. Hou echter de website wel in de gaten. Mocht iemand zich afmelden komt diens plekje op de hospiteerlijst weer vrij!

Aanwezigheid bij een informatieavond is verplicht: Ben je niet aanwezig? Dan kom je helaas niet in aanmerking voor de woning. Hier kunnen we geen uitzonderingen in maken; er kan dus ook niet iemand anders in jouw plaats langs komen.

ALGEMENE BEWONERSVRAGEN

Ik kan niet meer inloggen, wat moet ik doen?

Om je met deze vraag te kunnen helpen, hebben we meer informatie van je nodig. Welke foutmelding is zichtbaar als je je probeert aan te melden?

  • Het is mogelijk dat je mailadres niet herkent wordt;
  • Het is mogelijk dat je account gedeactiveerd is omdat je zonder opgaaf van reden niet aanwezig was bij een hospiteeravond.

Je kan de gevraagde informatie samen met je probleem sturen naar connect@sociuswonen.nl. Dan gaan we je proberen verder te helpen.

Ik ben het wachtwoord van mijn Connectaccount kwijt, wat moet ik doen?

Als je je wachtwoord niet meer weet kun je deze opnieuw aanmaken door op ‘wachtwoord vergeten’ te klikken. Je ontvangt dan een activatielink toegestuurd waarmee je een nieuw wachtwoord kunt aanmaken.

Mijn Connectaccount is inactief. Hoe kan ik deze weer activeren?

Als je account inactief is, komt dit omdat je zonder opgaaf van reden niet aanwezig was bij een hospiteeravond. Daar controleren we streng op om de hospiteeravonden soepel te laten verlopen. Het is alleen in uitzonderlijke gevallen mogelijk om je account weer te activeren. Daarvoor neem je contact op met het infomailadres van de betreffende locatie.

Normale woongeluiden zul je als buur moeten dulden. Heb je hier toch last van? Dan ligt de verantwoordelijkheid voor een oplossing bij jou als bewoner.

In de praktijk blijkt dat bewoners hinder veroorzaken zonder dat zij zich daarvan bewust zijn. Ga dus in gesprek met je buren om samen tot een oplossing te komen. Mocht na meerdere pogingen blijken dat een constructief gesprek met je buren lastig is, kun je het gangbeheer inschakelen. Maak daarnaast meldingen in Connect, zodat het pandbeheer kan zien wanneer en hoe vaak de overlast wordt ervaren.

Bij extreme overlast of incidenten kun je het noodnummer bellen: 020 514 8643. Bij overlast starten wij een onderzoek. Wij spreken met beide partijen. Indien nodig werken wij samen met andere partijen, zoals politie, gemeente en hulpverlening. Samen proberen we een oplossing te zoeken.

Om een melding te maken in Connect log je in op connect.sociuswonen.nl. Kies in het menu aan de linkerkant ‘Meldingen’ > ‘Nieuwe melding’. Kun je het niet vinden? Klik hier voor een GIFje van het maken van een melding.

Wachtwoord vergeten? Klik dan op ‘wachtwoord vergeten’ om je nieuwe wachtwoord in te stellen. Heb je problemen of vragen over Connect? Mail dan naar connect@sociuswonen.nl met een print screen van het probleem.

Onze beheerders streven ernaar om binnen 3 tot 5 werkdagen op een Connectmelding te reageren. Als je langer dan 5 werkdagen aan het wachten bent, geef dan een reactie op de melding via de chatfunctie van Connect. Om dit te doen klik je eerst op de betreffende melding.

Wanneer je vindt dat je melding niet goed is afgehandeld dan stuur je een mailtje met daarin een zo compleet mogelijke beschrijving van de situatie naar info@sociuswonen.nl. Stuur in ieder geval mee:

  • De meldingen die je hebt gemaakt (en wanneer)
  • Al het contact wat je hierover hebt gehad.

Je klacht wordt vervolgens doorgestuurd naar de betreffende locatiemanager.

Onze beheerders op locatie werken parttime en op flexibele uren. Hierdoor zijn zij niet telefonisch bereiken. De beste manier om in contact te komen met de beheerteams is via de mail. Hier vind je alle contactgegevens van onze locaties.

Ben je bewoner en is er een noodsituatie* in het pand? Dan kun je ons noodnummer bellen: 020-5148643.

Voor niet-dringende zaken kun je het beste een melding maken in Connect. Je kunt ook langskomen bij het inloopspreekuur of een mailtje sturen naar het beheerteam.

*Onder noodgevallen verstaan wij defecten die direct voor gevaar of (ernstige) gevolgschade zorgen. Voorbeelden hiervan zijn: ernstige lekkage, niet-werkende verwarming bij buitentemperaturen onder de 10 graden, grootschalige stroomuitval en storingen in het brandmeldsysteem.

De gangbeheerder is jouw eerst aanspreekpunt binnen de wooncommunity. Zo kan je bijvoorbeeld bij je gangbeheerder terecht wanneer er spanningen zijn op de woongroep, wanneer je algemene vragen hebt over Socius maar ook voor het doorgeven van onderhoudsverzoeken in de algemene ruimtes. Daarnaast kun je natuurlijk ook met al je ideeën om jullie community nog gezelliger te maken bij je gangbeheerder terecht.

Als je bewoner van Socius bent, mag je het noodnummer bellen in geval van nood op locatie. Het noodnummer van Socius is 020-5148643. Ben je in levensgevaar, bel dan 112.

Onder noodgevallen verstaan wij defecten die direct voor gevaar of (ernstige) gevolgschade zorgen. Voorbeelden hiervan zijn: ernstige lekkage of overstroming, niet-werkende verwarming bij buitentemperaturen onder de 10 graden, een algemene toegangsdeur die niet meer sluit of opent, grootschalige stroomuitval of storingen in het brandmeldsysteem.

Let op: Heb je jezelf buitengesloten of ben je je sleutels kwijt? Dit geldt niet als noodgeval. Je bent zelf verantwoordelijk voor het beschikbaar hebben van één van je reservesleutels. Je mag in deze situatie wel naar het noodnummer bellen, maar: er bestaat zeker geen plicht vanuit Socius/het beheerteam van jouw locatie om je in deze situatie assistentie te verlenen. De kosten hiervoor zijn €50. Lees hier meer over bij buitensluiting.

Als huurder ben je zelf verantwoordelijk voor het verdelen van je reservesleutels. Laat bijvoorbeeld een sleutel achter bij familie, vrienden, buren of huisgenoten die je vertrouwt. Heeft jouw locatie een inloopspreekuur? Je kunt dan tijdens het inloopspreekuur langslopen om te vragen of er een beheerder is die je deur kan openen. Geen inloopspreekuur binnenkort? Dan heb je de optie om te bellen naar het noodnummer. Afhankelijk van hun beschikbaarheid, is het mogelijk dat een beheerder je deur voor je kan open komen maken. De kosten hiervoor zijn €50,-.

Nog even voor de duidelijkheid: Socius/het beheerteam van jouw locatie is niet verplicht je assistentie te verlenen in deze situatie. Je kunt er niet vanuit gaan dat er iemand langskomt om je deur voor jou open te maken. Het staat je ook vrij om zelf een slotenmaker in te schakelen. Let op: Heb je een slotenmaker geregeld, en heeft deze schade aan je slot of deur veroorzaakt? Dan ben jij als huurder verantwoordelijk voor de kosten van het herstel hiervan.

Vind je dat het pand, verdieping of trappenhuis niet schoon is omdat de schoonmaker zijn werk niet (goed) doet? Maak dan een melding in Connect. Heb je het idee of dat je buren het niet netjes houden? Bespreek dit dan met elkaar. Kom je er niet uit? Maak dan een melding in Connect.

Maak een melding in Connect! Socius pakt de bestrijding van ratten, muizen, kakkerlakken en ander ongedierte op​ in de algemene ruimtes. Wij zullen het ongedierte bestrijden met gif en/of vallen. Indien nodig schakelen wij de ongediertebestrijdingsdienst in.

In jouw eigen woonruimte ben jij zelf als huurder verantwoordelijk voor het voorkomen en het bestrijden van ongedierte. Daarnaast is het van groot belang dat jij (en jouw buren of huisgenoten) je ook inzet voor een hygiënische woonomgeving.

​Deze tips kunnen daarbij helpen:
– Laat geen eten en/of etensresten rondslingeren;
– Gooi vuilniszakken en/of lege pizzadozen direct weg;
– Berg al je eten op in afsluitbare bakken;
– Maak jouw woning goed schoon.

Heb je last van bedwantsen? Bel dan direct naar het noodnummer: 020 – 51 48 643. Bij bedwantsen onderneemt Socius actie om verspreiding in het pand tegen te gaan.

Als eigenaar van een huis heb je meestal twee soorten verzekeringen. Een opstalverzekering voor het huis zelf en een inboedelverzekering voor de spullen in het huis. Een inboedelverzekering dekt schade aan je spullen door inbraak of bijvoorbeeld lekkage.
Socius – of de eigenaar van de panden die we verhuren – is verantwoordelijk voor de opstalverzekering. Als huurder ben je zelf verantwoordelijk voor het afsluiten van een inboedelverzekering. Als je er niet voor kiest deze af te sluiten kun je in geen enkel geval terugvallen op schadevergoeding door Socius.
Daarom adviseren wij met klem om een inboedelverzekering af te sluiten als je een woning of kamer bij ons huurt.

Ja, het is mogelijk om door te verhuizen binnen jouw woonlocatie. Let op: per woning/locatie verschillen hiervoor de mogelijkheden/processen, lees deze hieronder:

Komt de woning op Woningnet? Dan dien jij je aan te melden voor de woning via de advertentie op Woningnet.

Komt de woning op Connect? Dan dien jij vóór de eerste dag van de maand je eigen kamer op te zeggen en aan te geven dat je wilt doorverhuizen. Houd er rekening mee dat je dit doet in de maand waarin de woning waar je naar wilt doorverhuizen wordt opgezegd. Het wordt aangeraden om naast deze vermelding bij je opzegging ook een mail te sturen naar het info@ mailadres van jouw locatie. Hierna krijg je te horen of je kan doorverhuizen. Is dit niet mogelijk? Dan kan je jouw eigen kameropzegging intrekken.
Zijn er in het pand meerdere geïnteresseerden voor de kamer? Dan zal er samen met de gangbeheerder gekeken worden naar een oplossing. Kan er geen oplossing gevonden worden? Dan zal Socius een hospiteeravond houden voor externen.

Let op: het is belangrijk dat je vóór de eerste dag van de maand aan geeft dat je wilt verhuizen anders is doorverhuizen helaas niet mogelijk.

Je moet je woning schoon, heel en leeg opleveren. Uitgangspunt is de staat van de woning zoals deze was toen je de sleutels kreeg. Voor je vertrek uit de woning vul je het opleverformulier in. Dit formulier zal door de pandbeheerder nagelopen worden tijdens je oplevering.

Eventuele kosten voor oplevergebreken, (gevolg)schade of niet nakoming van de ontruimingsplicht worden op de huurder verhaald. Voor meer informatie over de rechten en verplichtingen bij het opleveren van de woning verwijzen we je graag naar het huurcontract. We spreken van een geslaagde oplevering wanneer alle sleutels zijn ingeleverd. Tot die tijd is de woning nog niet opgeleverd.

Op de parkeerplaatsen bij TWA kan jij, of je bezoek, je auto kwijt. Wil je een parkeerplek huren? Stuur dan een mail naar: parkeren@de-alliantie.nl.

De maximale stallingsduur van je fiets is 30 aaneengesloten dagen. Je mag je fiets alleen parkeren op de daarvoor bestemde plekken. Deze plekken zijn gemarkeerd of aangegeven met bordjes. Zorg dat je je fiets op de goede plek neerzet.

We willen ervoor zorgen dat er genoeg ruimte bij jouw woonlocatie is om je fiets te stallen. We hebben gezien dat de stallingsplaatsen soms bezet worden gehouden door weesfietsen, waardoor anderen hun fiets niet meer kwijt kunnen. Daarnaast willen we ervoor zorgen dat de fietsenstallingen er weer netjes uitzien door fietswrakken te verwijderen. Ook is het veiliger om fout of gevaarlijk geparkeerde fietsen te verwijderen. Om de parkeergelegenheid van de stalling te handhaven, maken we gebruik van een fietsbeleid met stallingstermijn.

Weesfiets: Een weesfiets is een fiets die langere tijd niet (meer) in gebruik is en waarvan de eigenaar onbekend is. Om te controleren of een fiets al langere tijd niet meer gebruikt is, hanteren we een maximale stallingsduur van 30 aaneengesloten dagen.

Fietswrakken: Onder fietswrakken verstaan wij: fietsen waar je niet meer op kunt rijden of die er als een wrak uitzien. Dit zijn fietsen waarvan essentiële onderdelen, zoals een wiel of zadel, ontbreken of defect zijn. Ook fietsen die uiterlijk verwaarloosd zijn, dus bijvoorbeeld onder het mos zitten, of verdroogde lekke banden hebben, zien wij als een fietswrak. Deze fietswrakken verwijderen wij meteen. Aan de fietswrakken wordt dus geen label gehangen. Natuurlijk bekijken wij zorgvuldig of het werkelijk om een fietswrak gaat.

Fout geparkeerde fiets: Fout geparkeerde fietsen zijn fietsen die buiten de fietsenrekken, of -stalling geparkeerd zijn. Wanneer een fout geparkeerde fiets wordt opgemerkt, hangen we hier een label aan en heeft de eigenaar 3 uur de tijd om de fiets te verplaatsen. Is de fiets na deze 3 uur niet verplaatst? Dan nemen wij de fiets in beslag en heb je 30 dagen om je fiets op te halen.

Gevaarlijk geparkeerde fietsen: Gevaarlijk geparkeerde fietsen zijn fietsen die zo geparkeerd staan dat ze gevaar opleveren. Bijvoorbeeld omdat ze de toegangsweg voor hulpdiensten belemmeren of voor een nooduitgang staan.  Vanwege het directe gevaar van gevaarlijke geparkeerde fietsen, verplaatsen we deze fietsen meteen.

Er is één moment in de week waarop je je fiets kunt ophalen. Dit verschilt per locatie. Je kunt aan het pandbeheer vragen wanneer je je fiets bij jouw locatie kunt ophalen. Stuur hiervoor een mailtje naar het pandbeheer-mailadres van jouw woonlocatie of maak een melding in Connect. De contactgegevens vind je hier. Er zijn kosten verbonden aan het ophalen van je fiets. Je moet €12,50 betalen voor het terug krijgen van een fiets die in bewaring genomen is. Dit bedrag wordt samen met je huur geïncasseerd.

Fietsen die niet binnen de aangegeven termijn van 30 dagen worden opgehaald worden vernietigd of verkocht.*

*Op sommige locaties is ruimte om je fiets langer te bewaren.

HUURZAKEN

Socius haar doel is het aanbieden van betaalbare huisvesting voor jongeren. Onze huurprijzen zijn vastgesteld aan de hand van het Woningwaarderingsstelsel. Hier vind je meer informatie over dit stelsel. In vrijwel al onze locaties is de prijs die je betaalt voor je woning, 100% van de waarde die volgt uit het Woningwaarderingsstelsel.*

Ook de jaarlijkse huurverhoging bepalen we aan de hand van de wettelijke huurprijs volgens dit Woningwaarderingsstelsel. Hoe dichter de prijs van je woning bij deze wettelijke huurprijs ligt, hoe minder je huurverhoging zal zijn.

*Uitzonderingen zijn de onzelfstandige woningen bij De Saffier en de zelfstandige woningen met passend toewijzen bij sommige locaties.

Als je langere tijd van huis bent, mag je in bepaalde situaties iemand tijdelijk in jouw huis laten wonen. Bij sommige locaties kun je toestemming voor onderhuur aanvragen, bij andere locaties toestemming voor huisbewaring. Je hebt hiervoor altijd toestemming van Socius Wonen nodig. De regels voor onderhuur/huisbewaring zijn per locatie anders. Verhuren via Airbnb is in geen geval toegestaan. Tijdens je afwezigheid blijf je zelf verantwoordelijk voor je woning en de betaling van de huur. Meer informatie over onderhuur kun je opvragen bij de beheerder huurzaken. Stuur hiervoor een mailtje naar het infomailadres van jouw locatie. Alle contactgegevens vind je op deze pagina.

Je hebt een opzegtermijn van één kalendermaand. Zeg je bijvoorbeeld op 3 maart op? Dan is de einddatum 30 april. Zeg je je huur bijvoorbeeld 31 maart op, is de einddatum nog steeds 30 april.

De opzegtermijn staat ook in je huurovereenkomst.

Je kunt je huur opzeggen via Connect.sociuswonen.nl. Maak een nieuwe melding aan via de linkerzijde van de website. Ga naar ‘Meldingen’ > ‘Nieuwe melding’ > ‘Kamer opzeggen’.

Is je woonruimte schadevrij opgeleverd en heb je geen openstaande huurschuld? Dan ontvang je je borg aan het einde van de maand die volgt op je laatste huurmaand. Heb je bijvoorbeeld je woonruimte gehuurd tot eind december? Dan krijg je het borgbedrag uiterlijk eind januari terug. Heb je nog vragen? Mail dan naar huurzaken@sociuswonen.nl.

Je kunt een verhuurdersverklaring alleen aanvragen via het infomailadres van je locatie, niet via de telefoon. Let erop dat je je aanvraag tijdig doet. Het kan 5 tot 10 werkdagen duren, want de aanvraag moet door meerdere kanalen gecheckt worden. Alle contactgegevens vind je op deze pagina.

Je rekeningnummer kun je wijzigen via de beheerder huurzaken. Stuur hiervoor een mailtje naar het infomailadres van jouw locatie. Alle contactgegevens vind je op deze pagina.

Als je niet (op tijd) je huur betaalt, sturen wij een betalingsherinnering. Je moet het geld dan zo snel mogelijk alsnog overmaken. Heb je wel op tijd betaald en denk je dat de betalingsherinnering niet klopt? Neem dan contact op met huurzaken@sociuswonen.nl. Zij zoeken dit dan voor je uit. Lukt het echt niet om te betalen? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op via huurzaken@sociuswonen.nl.

Wie betaalt welke heffing?

  • OZB: Dit betalen wij of de eigenaar van het gebouw.
  • Rioolheffing/zuiveringsheffing: Dit schieten wij voor je voor. Tijdens de servicekostenafrekening wordt dit verrekend. Huurders van zelfstandige woonruimte krijgen een aanslag van de gemeente voor riool- en zuiveringsheffing.
  • Afvalstoffenheffing: Als je een kamer huurt schieten wij dit voor en verrekenen we het tegelijk met de servicekostenafrekening. Als je een zelfstandige woning huurt krijg je hier van de gemeente een factuur voor. Als je de aanslag zelf ontvangt –  in het geval van een zelfstandige woning – kan het zijn dat je in aanmerking komt voor kwijtschelding. Neem daarvoor contact op met de gemeente waar je in woont.

Omdat deze regelingen per gemeente of waterschap kunnen verschillen kan het zijn dat de naamgeving in jouw geval iets afwijkt. Bij twijfel kun je altijd contact opnemen met de partij die jou een factuur stuurt. Vaak zijn wij de afzender, in sommige gevallen de gemeente en soms komt een factuur vanuit een belastingsamenwerkingsverband of een waterschap.

Heb je een huurachterstand opgelopen en wil je deze met een betalingsregeling aflossen? Betalingsregelingen zijn in sommige gevallen mogelijk. Als bewoner kan je een betalingsregeling aanvragen bij onze financiële afdeling. Dit kun je doen door een voorstel voor een betalingsregeling naar huurzaken@sociuswonen.nl te sturen. Vermeld hierin duidelijk wat de reden is van de betalingsachterstand. Wij zullen dan contact met je opnemen over de mogelijkheden.

We begrijpen dat je naar het hoofdkantoor belt wanneer je een vraag hebt over financiële zaken. Echter, mogen wij niet zomaar informatie en persoonsgegevens via de telefoon delen. Dit is vanwege de privacywetgeving. Heb jij een vraag over jouw specifieke financiële situatie? We willen daar graag zo goed en snel mogelijk antwoord op geven. Stuur daarom een mail naar huurzaken@sociuswonen.nl

 

Vragen over algemene financiële zaken kunnen wel via de telefoon beantwoord worden.

TECHNISCHE VRAGEN

Veel klein onderhoud – klussen waar je normaal gesproken als huurder zelf voor verantwoordelijk bent – wordt door de klussers van Socius gedaan. Heb je een onderhoudsverzoek? Maak dan een melding in Connect van jouw onderhoudsverzoek. Als huurder moet je sommige simpele problemen wel zelf oplossen, denk bijvoorbeeld aan het vervangen van een lamp of het verhelpen van een kleine verstopping. Ook reparaties aan door jou aangebrachte voorzieningen dien je zelf en op eigen kosten uit te voeren.

Voor een overzicht van wat je zelf moet doen en wat Socius doet kijk je in het onderhoudsoverzicht.

Ja, je kunt hier een onderhoudsmelding voor maken. Je bent zelf aansprakelijk voor de kosten.

Wat de kosten precies zijn hangt af van de schade, de hoeveelheid werk en materiaalkosten. Meld in je onderhoudsverzoek altijd duidelijk dat het gaat om schade. De technisch beheerder zal met je overleggen over de kosten.

Als de lekkage klein is en niet direct voor verdere schade zorgt, kun je hiervoor een onderhoudsverzoek indienen via Socius Connect. Zet zelf een emmer of bakje neer om te voorkomen dat het water over de vloer wegloopt. Is het ernstige lekkage en/of is er directe kans op vervolgschade? Bel dan met het Socius noodnummer: 020-5148643.

Bij lekkage uit de waterleiding raden we aan het water afsluiten in je woning of van je woongroep. Neem indien nodig contact op met je gangbeheerder.
Bij lekkage uit de afvoer van je wasbak of douche, adviseren we om deze zo min mogelijk te gebruiken. Zorg dat je bij gebruik een emmer onder plaatst om het water op te vangen.

Heb je een eigen stoppenkast of groepenkast? Kijk dan eerst zelf in de groepenkast/stoppenkast. Als er een groep of stop uit ligt dan kan je deze terug inschakelen of de stop vervangen.

Valt de spanning er weer af of schakelt de groep weer uit? Haal dan alle stekkers van deze groep uit het stopcontact en schakel de lampen uit. Zet de groep nogmaals aan, stop één voor één de stekkers weer in het stopcontact, en schakel de lampen weer in. Wanneer de stroom nogmaals uitvalt weet je welk apparaat het probleem veroorzaakt.

Kun je op deze manier het probleem niet verhelpen? Maak dan een onderhoudsmelding in Socius Connect. Heb je helemaal geen stroom meer in je woning of woongroep? Bel dan het noodnummer: 0205148643.

Dit betekent waarschijnlijk dat de batterij van je rookmelder leeg is. Maak een onderhoudsverzoek in Connect en wij komen hem voor je vervangen.

Er is maar één situatie waarin het is toegestaan om de rookmelder af te dekken: dit mag alleen als het vanwege klussen nodig is. Als je bij het klussen veel stof veroorzaakt (bijvoorbeeld door boren, zagen of schuren) dan is het goed om de rookmelder af te dekken. Afdekken voorkomt dat de melder vervuild raakt en daardoor niet meer goed werkt of storingsmeldingen geeft.

Maak altijd een melding in Connect wanneer een wasmachine of droger kapot is.

Op sommige locaties worden de wasmachines beheerd door Meolease. Dit is het geval bij Karmijn. Woon je in een van deze locaties? Dan kun je Meolease direct benaderen wanneer een machine kapot is.

Als één van de machines een foutmelding geeft, check dan eerst of de filters vol zitten. Is dit niet het geval en werkt het nog steeds niet? Neem dan contact op met Meolease. Je kunt hen bereiken op: 0348 470 114.

Maak een melding wanneer jouw internetverbinding traag is of wanneer er andere internetproblemen zich voordoen. Waar je dit kan melden is afhankelijk van op welke locatie je woont.

Woon je bij TWA* of Karmijn? Neem dan contact op met Utelisys via supportacta@utelisys.com of 020 5618106.

Woon je bij De Ravel, De Saffier, Nano of De Aardbei? Neem dan contact op met Lomboxnet via info@lomboxnet.nl of 06-41412222.

Als je bij De Veltroos woont, heb je een eigen internetabonnement af moeten sluiten. Bij internetproblemen moet je dan ook contact opnemen met jouw provider.

Tip: vermeld wanneer je contact opneemt met de provider altijd waar je woont, wat je huisnummer is en beschrijf duidelijk het probleem. Zonder deze informatie kunnen ze je niet verder helpen.

*Bij TWA kun je bij een kapotte internetkabel een gewone onderhoudsmelding in Connect maken.

Als het internet op jouw locatie door ons geregeld is, kan je helaas geen eigen internetabonnement afsluiten via onze kabels. Hiervoor is een collectief abonnement afgesloten.

Onderhoudsverzoeken kunnen alleen via Socius Connect worden ingediend.

Lukt dit niet? Neem dan contact op met het beheerteam, kom langs bij het spreekuur of stuur een mailtje naar het infomailadres van jouw locatie om een afspraak te maken. Je kunt hiervoor ook je gangbeheerder om hulp vragen.

We streven ernaar om onderhoudsverzoeken binnen 14 dagen op te lossen. Onze technisch beheerders controleren enkele keren per week op nieuwe meldingen en nemen deze dan in behandeling. Vervolgens wordt het onderhoudsverzoek uitgezet bij het klusteam of een onderhoudsbedrijf. De betreffende klusser of onderhoudspartij zal contact opnemen om een afspraak te maken.

We streven ernaar om onderhoudsverzoeken binnen 14 dagen op te lossen. Is het langer dan 14 dagen geleden dat je het verzoek hebt ingediend? Kom even langs op het spreekuur of stuur een mailtje naar het infomailadres van jouw locatie.

Onze beheerders reageren binnen 3 tot 5 werkdagen op nieuwe Connectmeldingen. Als je langer dan 5 werkdagen aan het wachten bent, geef dan een reactie op de melding via de chatfunctie van Connect. Om dit te doen klik je eerst op de betreffende melding.  Onze technisch beheerders controleren enkele keren per week op nieuwe meldingen en nemen deze dan in behandeling. Vervolgens wordt het onderhoudsverzoek uitgezet bij het klusteam of een onderhoudsbedrijf. De betreffende klusser of onderhoudspartij zal contact opnemen om een afspraak te maken.

Staat jouw vraag er niet bij? Neem contact met ons op!

FAQ - Socius